۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور

برگزاری جشن باستانی نوروز در موزه و مرکز اسناد

برگزاری جشن باستانی نوروز در موزه و مرکز اسناد

 

 
       مراسم بزرگداشت نوروز به همت انجمن علمی گروه تاریخ با همکاری موزه و مرکز اسناد دانشگاه و کانون حوض نقاشی و با حضور دکتر کثیری، دکتر سنگاری، دکتر بنکدار رئیس موزه و مرکز اسناد دانشگاه و جمعی از دانشجویان تاریخ در گرایش های ادبیات و تاریخ، تاریخ پزشکی و گردشگری در محل موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان برگزار شد.

      مراسم بزرگداشت نوروز در کنار سفره هفت سین موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان که با استفاده از ظروف نفیس موزه چیدمان شده بود برگزار شد.

      دکتر سید مسعود سید بنکدار رئیس موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان در این مراسم اظهار کرد: موزه و مرکز اسناد دانشگاه به دنبال حفظ سنت ها، فرهنگ و تاریخ کشور است. وی افزود: سال گذشته سفره هفت سین موزه و مرکز اسناد، با آثار تاریخی دانشگاه مزیّن شده بود و در سال جاری نیز کوشش ما بر این بود که سفره هفت سین، رنگ و بوی زیبایی داشته باشد.

     دکتر بنکدار در ادامه افزود: سرویس های بسیار نفیس و فاخری از کارخانه چینی زرین به موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان اهدا شده است.یکی از سرویس های اهدا شده به دانشگاه اصفهان منقش به بازی باستانی چوگان است و نقوش مینیاتوری زیبای سواران و اسب ها (نقاشی شده توسط مینیاتوریست استاد بدر السماء) روی ظروف با طلای 24 عیار یک شاهکار ناب است.

     دکتر بنکدار تصریح کرد: سفره هفت سین امسال، همچنین مزین به قرآن خطی مربوط به قرن 11 هجری با کتابت محمد مومن مشهدی، ربع سکه مربوط به هدیه روز معلم 1401 و تابلو آیت الکرسی اثر قلمزنی استاد اسدی با تابلو خاتم نفیس است.

      دکتر سنگاری عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در این مراسم به تبیین سنت های نوروز پرداخت. در ادامه دکتر کثیری عضو هیات علمی گروه تاریخ نیز با شاهنامه خوانی تصریح کرد: شاعر پرآوازه ایران فردوسی در جای جای شاهنامه خود به نوروز و بهار اشاراتی عمیق داشته است.

      در ادامه خانم صالحی دانشجوی دکتری تاریخ نیز به سنت های 6 نوروز پرداخت و گفت: روز ششم فروردین ماه به عنوان نوروز بزرگ ، نوروز خاصه و نوروز ویژگان در ایران باستان جشن گرفته می شد. روز ششم فروردین که (خرداد روز) است و متعلق به فرشته مقدس خرداد است بزرگترین جشن ایرانیان باستان بود زیرا بنابر عقاید زردتشتیان، رزتتشت در چنین روزی متولد شد و باز در چنین روزی به پیامبری برگزیده شده است

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
تاریخ:
1402/12/26
تعداد بازدید:
227
منبع:
Powered by DorsaPortal